Recept på proteinbröd...

Hallå! Här kommer det utlovade receptet...


ca 12 småbröd eller 2 limpor

250 g avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärtor eller sojabönor
ca 4½ dl vatten
50 g torrjäst
2 tsk salt
½ dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

1. Mixa bönor eller linser med 2 dl vatten tll tunn vätska, tillsätt resten av vattnet så att det totalt blir 7 dl degvätska.
2. Värm den tilll 42 grader och häll över i degbunken.
3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist vetemjölet. Arbeta ihop till en smidig deg.
4. Jäs 30 minuter.
5. Ta upp degen och forma till önskade former. Låt jäsa 30 minuter.
6. Grädda i 225 graders ugn i ca 15 minuter för småbröd, och limpor i 175 graders ugn i ca
25 minuter.

Gott, gott!
Lycka till!

Marlene
2010-01-20 @ 15:23:24
URL: http://surlimpan.blogg.se/viktkoll

Spännande, undrar om jag vågar;)

Smakar bröden bönor??

LM
2010-01-20 @ 16:56:49
URL: http://feellivelove.blogg.se/

Experimenterar med det nu. :)

Men fick modifiera lite, hade ingen rågsikt hemma, så fick bli lantbrödsmjöl istället.

(psst, jästen ;)

LM
2010-01-20 @ 20:07:15
URL: http://feellivelove.blogg.se/

Kan meddela att dom blev supergoda! :)

Erkänner att jag var skeptisk med kikärtorna, men

det smakades inte ens. Nytt favoritrecept. Stod förresten inte i recept när jästen skulle i, det jag menade i förra kommentaren. ;) Kan lätt bli att man missar det då. Fast alla är nog inte lika förvirrade som mig förstås..




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hemmafrugrubbel

...i huvudet på en, nu liite äldre, trebarnsmamma...

RSS 2.0