Årskrönika, del 2...

Halloj!
Eftersom vi ’floppade’ nyårsmiddagen (berättar sen), så avslutar jag min krönika istället... nu kööör vi!
 Vårt SOMMARLOV fortsatte, jo, för det var ju vad det blev, både för mannen som pluggade och för mig, som blivit ’ledig’... Vi gick på bio igen, lämnade bilen på service en dag och promenerade till och från verkstán, lååångt...! Vi var tillbaka på Tindered för att äta, och samtidigt träffa min bästaste barndomskompis och hennes man där, de var på väg från Stockholm nedåt i landet på semester... Vi fyllde på vår TBE, hu, sprutan gjorde ont i efterhand... 😞 Jag kämpade på med mina springrundor och jag gillade det verkligen, trots en del skavanker i knä och höft till och från... Jag yogade, läste böcker, gärna från biblioteket, lyssnade på sommarprat och ’poddar’ och träffade barnen så ofta jag kunde... Värmen gjorde mig lite ’mossig’ i huvudet, men det blev en hel del glass i Söderköping, jag skyller på värmen då, nja, för annars är jag inte mycket för glass... Mannen snickrade på Landet, vi planterade bärbuskar, jag kliade myggbett 🦟 och vi såg sparvhöken på nära håll, tre dagar i rad! Jo, men absolut en bra semester, lugnt och skönt...
Mannen och jag firade 39 år tillsammans, med ’bubbel’ och gott nere på bryggan på Landet! ♥️ Mina springrundor blev längre och längre, varv på varv... till slut nådde jag mitt mål för sommaren, att kunna springa en hel kilometer utan paus! 👍🏻 Tyvärr, så fick jag nog en inflammation i höften, för jag fick väldigt ont och blev tvungen att vila från springet någon vecka... En dag hälsade vi på min ’bloggis’ och hennes man på deras lantställe, inte jätte långt ifrån vårt, mysigt! Så hade vi en stillsam kräftskiva med lilltjejen ute på Landet, vi promenerade bl a ute på Ekön (nära Landet) och cyklade på turer när vi var hemma i stán... Mannen hade ett ärende på Stockholms Universitet och vi spenderade samtidigt några dagar där, i vår tidigare hemstad! Bl a besökte vi mina första ’hem’, intressant, men också jobbigt med minnen, inte alla bara positiva... Middag hemma hos gamla vänner också, det var mysigt! Vädret var varmt, vi återgick till en nyttigare kost (igen!), jag passerade 55 st utlästa böcker hittills under året, var upp till Mamma och under medeltidsmarknaden i Söderköping var jag också in i kyrkan och tände ljus... Började leta jobb...
Promenerade och promenerade, också i Vrinneviskogen med lilltjejen, vi testade utegymmet... nja, bara lite! Men annars körde jag mycket styrketräning på innegymmet! 😍 Träffade vänner, promenerade till hästarna, köpte stavar till mina promenader, lite ’meckigt’ till en början, att inte sätta ’snavben’ på sig själv... Tränade som sagt mycket och matlusten blev också bättre och bättre... Gjorde en tågresa till Kopparberg och en gammal Stockholmsvän, hon har stuga där... Vi hade en mysig helg, bara vi två, mycket prat, god mat och minnen! Minnen ja... två år sedan Mamma och hundarna dog, tungt... lilltjejen och jag var förstås till Lilla Aska och Mamma fick en chokladbiskvi... Sökte jobb, fixade med betyg, papper och referenser och blev till slut kallad till arbetsintervju!
Jo, men arbetsintervjun kändes lyckad, sen började väntan på besked... fortsatte söka andra jobb under tiden... Min höft och knä mådde bra och jag promenerade vart jag än skulle, nästan... jo, men upplevde vårt kära Linköping, gående, riktigt mysigt faktiskt! Min nattsömn var bra och nja, jag mådde rätt hyfsat ändå, kände mig bl a förväntansfull inför jobb, för jag hade bestämt mig för att bara arbeta halvtid, i alla fall till en början... Tränade på, gärna två ’pass’ på en dag, och gick/sprang mina rundor hemma och på Landet (ibland över en mil per dag)! Men under en längre tid hade jag haft ’blödningar’ av mina östrogentabletter och bokade ett läkarbeök hos gynekologen... Där svimmade jag under undersökningen och fick kramp i ena äggstocken, så de proppade i mig smärtstillande! Inte kul... men vi bestämde i alla fall att jag skulle sluta med pillren och se vad som fanns kvar av mina tidigare klimakteriebesvär... Lilltjejen var med på Landet en dag, hon hade lovat pappa, som födelsedagspresent, att vara med i skogen! Vi fikade med bullar ute bland träden och sen bakade vi pizzor! Umgicks med vänner och barnen så ofta jag kunde, lilltjejen och jag var bl a med vår stora tjej en dag till sjukhuset... fika och lunch tillsammans efteråt! ♥️ Var till frissan, till hästarna och fåren, testade danspass på Friskis, meen... började känna av ’svettningar’...? 🤔 Neeej...
 Vi var i Norrköping med tjejerna vid All Helgona-helgen, tände ljus på kyrkogården för vår Mormor! ♥️ Bestämde att inte springa mer ute denna säsong, köra på löpbandet istället, jobbigt med för mycket kläder och kanske ishalka... mitt knä gjorde sig fortfarande påmint ibland... Sömnen stördes igen, av ’svettningar’, herregud...! 😞 Fick inte jobbet jag var på intervju för, men... ett annat! JA, började som timvikarie på ett äldreboende! Det positiva som timvikarie, är att jag själv kan bestämma när och hur mycket jag vill jobba! Perfekt! Fortsatte träna så mycket jag hann, gympa, dans, yoga, promenader... mycket promenader, gick till och med till och från kören, det var långt! Men till jobbet fick jag ta bussen... Träffade min blogg-kompis ofta, men fick också nya vänner på gymmet! Kopplade av med böcker i min trygga ’läshörna’, vi gick på bio, jag åkte upp till Mamma, ibland med fika... hälsade på hästarna, besökte min kompis’ jobb i kyrkan, fick fika där, och vi hade även en julträff hemma hos henne och bytte julklappar och fikade gott! 
Övade mina sånger inför vår underbara konsert med Joyvoice! Men två dagar innan konsert började jag hosta...! Och efter konsertdagen hade jag knappt någon röst kvar... och hostan blev ju inte direkt bättre, snarare värre... Jobbigt på jobbet, när man behövde rösten och också skulle vara ’närvarande’... 😩 Testade soyayoghurt och naturpiller mot mina helvetiska ’svettningar’, men nja, ingen direkt effekt av någondera... Trött av hosta, förkylning och all info på nya jobbet... bestämde att ta ’ledigt’ från träningen månaden ut, förutom promenader, i det tempo jag orkade... gärna ner till hästarna! 😍 Tog t o m en dag i sängen, under täcket, det var skönt! På Lucia var jag upp till Mamma, jo, julen över lag satte lite tyngd i hjärtat, jobbigt, mindes det som var en gång...  Vi åt på Söderkrogen, gick på julmarknad i Valla, åkte på spá till Himmelsby Gårdshotell, åt julbord med barnen... men vädret var grått, jag sov dåligt, svettades ständigt och hostade konstant... Men jobbet kändes ändå bra och när sista passet innan jul var avklarat och min första lön rullade in, så... ja, jag var nöjd! 👍🏻 Det här kan bli bra faktiskt!
 
Jullov, jo, några dagar kvar... Idag har vi varit på Nyårsrevy i Valdemarsvik, det var kul! Efter det hade vi tänkt ta affären och handla till vår nyårsmiddag, men... 🥴 ...mataffärerna var stängda!! Haha, jaja... Vi fick nöja oss med hårda mackor och te! 😄 Vi kör nyårsmiddagen imorgon, det funkar!
 
Hörni, det var det! Mitt år 2019! Upp och ner... men nu siktar jag framåt, mot ett bra 2020! 
SKÅL på er och önskar Er alla detsamma!
♥️♥️♥️
Vi hörs nästa år!
 Och TACK för att ni orkat läsa!
♥️♥️♥️



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hemmafrugrubbel

...i huvudet på en, nu liite äldre, trebarnsmamma...

RSS 2.0